SEAT 60

Asutatud 9. mail 1950

Sündmusterohke ajalugu – litsentsiaadist kõrgtehnoloogiliseks tootjaks

Värsked eripärase karakteriga mudelid

Meelierutav tulevik ja selge strateegia
 


 

SEAT tähistas 2010.aastal sünnipäeva – täitus 60 aastat! Sociedad Espańola de Automóviles de Turismo, S.A. asutati küll 9. mail 1950, aga SEAT pole kaugeltki pensionär – Hispaania autotootja on omandanud uskumatult sündmusterohke ajaloo järel eripärase karakteri ja selge strateegia ning pakub dünaamilist mudelivalikut, uusimaid tehnoloogilisi lahendusi ja meelierutavat kujundust. Martorellis asuvas tehnikakeskuses tehakse intensiivset tööd tuleviku nimel – ideeauto SEAT IBE annab aimu sellest, kui põnevaid sõidukeid võivad hispaanlased pakkuda elektriautode ajastu saabudes.
 

„SEAT liigub kindlal kursil järgmise arenguetapi suunas. Sel sügisel, pärast Ibiza ST ja uue Alhambra turuletoomist on SEATi mudelivalik enneolematult uus ja värske,” lausus SEAT, S.A president James Muir. „Meie sõidukid vastavad väga paljude klientide vajadustele, kuid on oma loomult ometi täiesti ainulaadsed. Iga SEAT on kujunduse poolest eksimatult äratuntav ning pakub uskumatult sportlikku stiili ja uuenduslikku tehnoloogiat väga hea hinna ja kvaliteedi suhtega. Kõige selle võtmeks on meie kõrgelt motiveeritud disaini-, arendus- ja tootmisüksused.”
 

Esmaklassiline kompetentsus ja tänapäevane mudelivalik
 

Kuuskümmend aastat pärast rajamist, mis toimus 9. mail 1950, on ettevõte tulevikuks paremini valmis kui kunagi varem. Ettevõtte peakorteris Barcelonas töötab 11 000 inimest ja tehnikakeskuses, kus tegeletakse uuringute ja arendustööga, umbes 1300 inimest. Tähtsaim tootmisüksus on Martorelli tehas, mis on Euroopa üks moodsamaid, paistes silma tipptasemel logistilise süsteemi ja paindlike tootmisprotsesside poolest. Iga päev valmib seal ligikaudu 2000 sõidukit. Alates 1953. aastast on SEAT valmistanud üle 16 miljoni sõiduki, kusjuures 2009. aastal veeres tootmisliinidelt maha 337 000 uut autot. Kaks kolmandikku sõidukitest eksporditakse ning nendest enamik läheb Euroopa turule. SEATil on üle maailma enam kui 3000 müügiesindust ja teeninduskeskust kokku 72 riigis.
 

Pärast uue Alhambra mahtuniversaali turulejõudmist selle aasta sügisel on SEATi kogu mudelivalik uuenenud. Mudeleid on kokku viis – Ibiza, León, Altea, Exeo ja Alhambra – ning nende kerestiilide ja mootorite valik on väga lai. Sportlikku stiili esindavad võimsad FRi ja CUPRA versioonid. Sama edukas on SEAT ka sõidukite ökonoomsust suurendavate tehnoloogiate arendamisel: variandid, mis kannavad nime ECOMOTIVE, on oma klassi kõige säästlikumate hulgas. SEAT suudab rahuldada klientide kõige erinevamaid soove ja vajadusi. Näiteks pakub León CUPRA R 265 hobujõuni (195 kW) ulatuvat võimsust, Ibiza ECOMOTIVE tekitab aga CO2 heitmeid kõigest 98 g/km.
 

Uued tulevikumudelid
 

Uus Alhambra on SEATi tootevaliku kõige värskem mudel. Uuenduslik, paindlik ja täiesti uue kujundusega Hispaania mahtuniversaal (MPV) sobib ühtviisi hästi nii peredele kui ka pikki vahemaid läbivatele professionaalidele. Alhambra on tüüpiline SEAT – sportliku iseloomuga sõiduk, mis pakub suurepärast sõidunaudingut ning on samas väga praktiline. Tänu üllatavalt dünaamilisele juhitavusele, võimsatele 140–200 hj jõuallikatele ja uusimale kõrgtehnoloogilisele varustusele on iga Alhambraga läbitud kilomeeter puhas nauding, eriti veel teadmisega, et sõiduk on silmapaistvalt ökonoomne. Alhambra, mis tarvitab kõigest 5,5 liitrit kütust 100 km kohta, on omas klassis teistele eeskujuks.

 

Tulevik algas SEATi jaoks juba hulk aega tagasi – tulevikukuulutajaks on 2010. aasta Genfi autonäitusel avalikkuse ette toodud ideeauto IBE. See kompaktne sportkupee, mis pakub muljet avaldavat kujundust ja suurepärast sõidumõnu, näitab, et SEAT on elektriautode ajastuks valmis. Ideeauto SEAT IBE on sportlik ja dünaamiline linnasõiduk, mis ei tekita üldse heitmeid. Mudeli puhas atleetlik stiil pakub aga põnevat pilguheitu SEATi järgmise põlvkonna mudelite disainisuundadele. Hispaania autotootja disaini märksõnadeks on jõulised jooned ning täpne ja selge disainikeel.
 

Juhtpositsioon keskkonnasäästlike tehnoloogiate vallas
 

SEAT on keskkonnasäästlike tehnoloogiate poolest üks kõige eesrindlikumaid autotootjaid. Viimastel aastatel on SEATi kõigi mudelisarjade kütusekulu järjest vähenenud ning SEAT ECOMOTIVE’i märki kandvaid versioone, mis on muutunud erakordselt kütusesäästlike sõidukite võrdkujuks, on saatnud tohutu müügiedu. Kõige eredamaks näiteks on Ibiza ECOMOTIVE, mille keskmine kütusetarve on 80 hj (50 kW) võimsusele vaatamata kõigest 3,7 liitrit 100 km kohta ja CO2 heitkogus ainult 98 g/km. SEAT on ECOMOTIVE’i versioonide valikut järjekindlalt laiendanud – nüüd saab erakordselt kütusesäästlikke TDI mootoreid valida peale Ibiza ka Leonile, Alteale, Altea XLile ja Alhambrale.
 

Järgmiseks sammuks SEATi strateegias on León Twin Drive ECOMOTIVE – mudel, mille liigutamiseks kasutatakse korraga nii sisepõlemis- kui ka elektrimootorit. See on seinast laetav sõiduk, seega midagi palju enamat kui tavaline hübriidauto. Liitiumioonaku, mida saab laadida harilikust seinapistikupesast, tagab umbes 50-kilomeetrise sõiduulatuse. Pikematel reisidel võetakse appi sisepõlemismootor. Esimesed Leon Twin Drive ECOMOTIVE’i mudelid jõuavad plaanide kohaselt seeriatootmisse 2014. aastal.
 

Keskkonnasäästlike strateegiate arendamine on SEATi üks võtmetegevusi. SEAT on võtnud ette ambitsioonika projekti ning paigaldab Martorelli tehasesse 320 000 m2 päikesepaneele, millest saadav energia muudab tehase autotööstuse üheks kõige keskkonnasäästlikumaks tootmisüksuseks. Gestampi kontserniga koostöös paigaldatav 10 MW fotoelektriliste paneelide süsteem toodab aastas enam kui 13 miljonit kWh elektrienergiat, millest piisaks 3000 majapidamise energiatarbe rahuldamiseks. Puhta energia tootmine aitab ühtlasi vähendada aastas õhku sattuva CO2 kogust enam kui 6200 tonni võrra.
 

Intensiivne töö elektriauto kallal
 

SEAT on võtnud eesmärgiks arendada välja puhtalt elektri jõul töötav sõiduk, mille prototüüp on ideeauto SEAT IBE näol juba olemas. IBE on ühtlasi stardipauguks elektritransporti propageerivale ja arendavale projektile Hispaanias. 16 juhtivat tehnoloogiafirmat ning 16 ülikooli ja uurimisasutust on moodustanud algatusgrupi Cenit VERDE.
 

SEAT, kellel on sõidukite uurimise, arendamise ja tootmise vallas pikaajalised kogemused, on kujunenud projekti tehnoloogialiidriks. Ettevõte hakkab Hispaania teadus- ja innovatsiooniministeeriumi (CDTI) toel uurima ja arendama elektritranspordile ülemineku plaane ning neid ellu viima. Eesmärk on katsetada tehnoloogiaid, mis on vajalikud elektrisõidukite tootmiseks Hispaanias, ning rajada vajalik infrastruktuur. Kõnealune algatus on Hispaania tööstuse üks ambitsioonikamaid ettevõtmisi. Hispaania oma autotootja SEAT on andnud ideeauto IBE näol plaani teostumisse juba omapoolse tõhusa panuse.
 

Hispaania tööstuse selgroog
 

SEAT annab praegu tööd 13 500 inimesele ning selle võimendav mõju Kataloonia tööstusele on 1,6% (tööhõivele üle 3%). Kataloonia valitsuse uuringu kohaselt moodustab ettevõte aga tegelikult 5% Kataloonia SKPst ja 1,5% Hispaania SKPst. Aastal 2008 investeeris SEAT teadus- ja arendustegevusse (T&A) ning tegevuse täiustamisse 234 miljonit eurot (588 miljonit, kui arvestada ka investeeringuid uutesse toodetesse ning tootmisseadmetesse ja nende täiustamisse), millega ta oli Euroopa Liidu statistikaameti Eurostat andmetel T&A investeeringutelt Hispaania suuruselt teine erakapitalil põhinev ettevõte. Ainuüksi ettevõtte tehnikakeskuses, mis keskendub uuringutele, töötab iga päev ligi 1000 kõrgelt kvalifitseeritud töötajat.