Turbomootoritest täpsemalt

SEAT ja imelikult väikesed mootorid


"There's no replacement for displacement" ehk "Töömahule asendajat pole" on lause, mis ei vasta enam ammu tõele. Sellest ajendatuna on kogu SEATi mudelivalik saadaval erineva töömahu ja erineva võimsusega turbomootoritega varustatult. Väikese töömahuga ülelaadimisega mootorid on kasutuses olnud juba aastakümneid ja tegu on järeleproovitud ja töökindla tehnoloogiaga.
 

Autosid hinnatakse tavaliselt auto mootori võimsuse järgi. Tavaliikluses on suur pöördemoment palju olulisem kui suurim võimsus. Miks?


Maksimaalne võimsus saabub tavaliselt mootori maksimaalse lubatava pöörlemissageduse lähedal. Tavalise pereauto puhul räägime siis ligikaudu 5000- 6500 p/min. Auto ja kaaskodanike õnneks kohtab igapäevases liikluses sellistel pööretel sõitvaid autosid haruharva ja enamasti toimetatakse vahemikus 1500-3000 pööret. Sellises pööretevahemikus annab mootor vaid väikese osa oma  maksimaalsest võimsusest ja hoopis olulisemaks muutub asjaolu, kui suur on mootori maksimaalne pöördemoment. Suur pöördemoment madalatel pööretel tähendab tavaliikluses mugavalt jõulist minekut.
 

Suur pöördemoment väikestel pööretel tagab mugavama sõidu:

  • Auto võtab oluliselt vähem kütust ja saastab vähem loodust.
  • Auto kiirendab mootori madalal pöörlemissagedusel oluliselt paremini ja tagab seetõttu kiirema ja turvalisema möödasõidu.
  • Kuna mootorit on võimalik reaalselt madalatel pööretel kasutada, siis peab mootor kauem vastu, sest sama kilomeetrite arvu läbimisel teeb väntvõll märkimisväärselt vähem pöördeid.
  • Mootor on väiksem ja kergem, mis omakorda mõjutab positiivselt auto dünaamilisi omadusi ja kütusekulu.
  • Madalatel pööretel töötav mootor tekitab vähem müra.


Allpool on tabel, millest lähtub SEAT Ibiza töömahult väikseima 1,2-liitrise TSI mootori paremus konkurentide suurema töömahuga ilma turbota mootorite ees. Vaatamata väikseimale töömahule ületab SEATi mootor pea kõiki konkurente võimsusnäitajate poolest. Mäekõrgune edu on SEATil aga pöördemomendi osas, mis kajastub kohe ka kiirenduses ja kütusekulus. Kütusekulu vahe avaldub just eriti linnaliikluses, kus kiirendused vahelduvad pidurdustega ja turbomootori efektiivsus tõuseb eriliselt esile.

Nähtus omaette on SEAT Ibiza 1,2 TSI ja 7-käigulise DSG automaatkäigukasti kombinatsioon, millele pole konkurentidel vastast. Välkkiire käiguvahetus ja jõuline turbomootor tagavad uskumatult väikese kütusekulu ja eeskujuliku kiirenduse.

Turbomootorite ajaloost


Ülelaadimisviisidest tõhusaim on turbokompressor. Turbomootorite võimekuse ilmseimaks näiteks olid  80-ndate keskpaiga F1 autod, mis ajasõiduseades said oma 1,5-liitristest turbomootoritest kätte 1200-1400 hobujõudu – see on ligi 900 hobujõudu liitrist. Selline erivõimsus on võrreldav 500 CID (umbes 8,2 liitrit) / 7000+ hj Top Fuel dragsteritega ja F1 mootorid pidasid kvalifikatsiooniseades vastu vähemalt paar ringi Top Fuel burnouti ja 400 meetri vastu.


Kuna tänased prioriteedid on võrreldes 80-ndate F1 autodega kardinaalselt muutunud, siis on uusimad SEATi turbomootorid häälestatud mitte maksimaalset võimsust, vaid kütusesäästu ja suurt pöördemomenti silmas pidades.
 



Andmed on võetud markide kodulehtedelt.