et:Omanikele:End of Life Vehicles EE/ET

Ringlussevõtt ja tagastamine

Ressursside optimeeritud kasutamine SEAT/CUPRA tootearenduses ja disainis

Oma autodes arendame ja loome me tipptasemel interjööre, mis on valmistatud ringlussevõetud ja taastuvatest materjalidest. Meie eesmärk on tõsta ringlussevõetud materjalide osakaal meie sõidukites 2040. aastaks 40 protsendini.

Kasutades oma sõidukites ringlussevõetud ja biopõhiseid materjale, hoogustame innovatsiooni. Oleme oma autode sisustuses kasutusele võtnud ümbertöödeldud mereplastist valmistatud SEAQUAL® YARN-tekstiili ning veepõhise protsessiga toodetud Dinamica®-mikrokiudkanga, mis sisaldab 73% taaskasutatud polüestrit. Veel üheks heaks näiteks on Bcompi linapõhiste komposiitmaterjalide kasutamine mõningate meie mudelite CUP-korvistmetes.

SEAT S.A. osaleb aktiivselt uurimisprojektides, mis keskenduvad toodete korduskasutamisele ja ringlussevõtule, nagu näiteks RELOAD (elektrisõidukite väärtusahelas väärismaterjalide taaskasutamise tehnoloogiate edendamine), ECLIPSE (uute tehnoloogiliste võimaluste uurimine keeruliste polümeersete jäätmete ringlussevõtuks ja taaskasutamiseks sõidukite kasutusaja lõpus) ja TREASURE (erinevate ringmajanduse stsenaariumide hindamine autotööstuses).

Kasutuselt kõrvaldatud sõidukid (romusõidukid)

Toorained ja energia on loodusressursid, mille kogus meie planeedil on piiratud. Seepärast on nende säästev kasutamine SEAT jaoks äärmiselt tähtis. Niisiis on väga oluline liikuda pidevalt edasi ringmajanduse suunas, kus toode ei muutu oma kasuliku tööea lõpus tarbetuks jäätmeks, vaid tooraineks, mida saab uuesti kasutada. Terviklik keskkonnajuhtimine põhineb kolmel etapil: see algab sõidukite projekteerimise ja tootmisega, jätkub SEAT tehnilise toe optimeerimisega ning lõppeb sõiduki ja selle osade õige ja otstarbeka kasutamisega kasuliku tööea lõpus.

Taaskasutus

Keskkonnahoidlik tootmine ja ringlussevõtule orienteeritud disain

Autoosade taaskasutus, sõidukite keskkonnasõbralik käitlemine, jäätmete hulga vähendamine ning ringlussevõtt – kõik need on kasutuselt kõrvaldatud sõidukite taaskasutuse tähtsad aspektid.

Et see annaks maksimaalseid tulemusi, on juba uue auto projekteerimisel ning selle arendamise käigus järgitud alltoodud põhimõtteid:

  • vältida keskkonnakahjulike ainete kasutamist,
  • kasutada võimalikult palju ringlussevõetud materjale,
  • eelistada ringlussevõetavate materjalide kasutamist,
  • ühendada eri osad omavahel nii, et neid saaks kiiresti ja lihtsalt üksteisest eraldada,
  • märgistada kõik osad nende lahtivõtmise lihtsustamiseks.

Jäätmete vähendamine

Kasutuselt kõrvaldatud sõidukite säästev käitlemine

Kasuliku tööea lõppu jõudnud sõidukite optimaalseks ja keskkonnahoidlikuks käitlemiseks ning kasutuselt kõrvaldatud sõidukeid käsitleva direktiivi nõuete täitmiseks on SEAT ja teised tootjad loonud rahvusvahelise demonteerimisandmete süsteemi (IDIS, International Dismantling Information System), mis annab lammutusfirmadele teavet romusõidukite eeltöötlemise ja lammutamise kohta, et nende tegevusest põhjustatud keskkonnamõju oleks võimalikult väike. See andmebaas sisaldab spetsiifilisi juhiseid iga mudeli võimalikult otstarbekaks ja keskkonnasõbralikuks käitlemiseks – sh õli, kütuse, jahutusvedelike jm vedelike kõrvaldamiseks – ning peamiste ringlussevõetavate osade lahtivõtmiseks.

Lisateabe saamiseks külasta palun veebilehte: http://www.idis2.com/

Protsess

Kui sõiduki viimane omanik on otsustanud oma sõiduki kasutuselt kõrvaldada, antakse see käitlemisprotsessi alustamiseks üle selleks volitatud asutusele või ettevõttele.

Pärast kõigi vajalike dokumentide vormistamist puhastatakse sõiduk kahjulikest jääkidest. See protsess hõlmab eri osade ja ohtlike ainete kontrollitud viisil kõrvaldamist, et vältida pinnase-, vee- ja õhureostust. Pärast sõidukist eemaldamist pannakse õlid, filtrid, piduri- ja jahutusvedelikud, akud, katalüsaatorid jm ohtlikud vedelikud ja osad eraldi hoiule selleks ette nähtud suletud konteineritesse ning käideldakse vastavalt asjakohaste seaduste nõuetele.

Kui sõiduk on kahjulikest jääkidest tühjendatud, ei loeta seda enam ohtlikuks jäätmeks ning protsess jätkub sõiduki väärtuslike osade ringlussevõtuga.

Sõiduki metallist detailid jaotatakse edasimüümiseks mustaks ja värviliseks metalliks.

Ülejäänud osad sisaldavad arvukalt muid materjale, mida saab pärast eraldamist ja töötlemist kasutada taas toorainena – sellel etapil tulevad appi nn fraktsioneerimisjärgsed tehnoloogiad. 

Fraktsioneerimisjärgsed tehnoloogiad on alternatiiviks kasutuselt kõrvaldatud sõidukite tavapärasele lammutamisele ning on SEAT strateegia oluliseks osaks. Juba lähitulevikus on oodata nende tehnoloogiate laialdasemat kasutuselevõttu erinevates ELi riikides.

Kõik SEAT mudelid on projekteeritud, välja töötatud ja toodetud kooskõlas direktiivi 2000/53/EÜ sätetega, tagades kõikide mudelite vähemalt 95-protsendilise ringlussevõetavuse. Täiendavaks panuseks olemasolevate ressursside säästvasse kasutamisse on ka kasutatud osade ja sõlmede (mootorite, käigukastide) taastamine. Ühtaegu võimaldab see pakkuda sinu SEAT remondiks taskukohase hinnaga varuosi.

Kasutuselt kõrvaldatud sõidukite tagasivõtusüsteem

Alates 2007. aasta 1. jaanuarist vastutab kõikide romusõidukiks kvalifitseeruvate sõidukite käitlemise eest – sõltumata nende esmase registreerimise kuupäevast – sõidukite tootja. See tähendab, et SEAT kui tootja ja meie maaletoojad vastutavad selle eest, et oleks tagatud kvalifitseeruvate kasutuselt kõrvaldatud sõidukite tasuta vastuvõtt nende viimastelt omanikelt selleks volitatud jäätmekäitlejate poolt. 

Meie maaletoojad on loonud oma klientidele tasuta tagasivõtuteenuse osutamiseks hästi toimiva tagasivõtusüsteemi. Pakutav tagasivõtuteenus vastab kõikidele asjakohases direktiivis toodud tootjaid ja importijaid puudutavatele nõuetele.

Täpsemat teavet ELi igas liikmesriigis asuvate tagastuspunktide kohta leiad oma kohalikult SEAT veebilehelt.

Lisateabe saamiseks romusõidukite käitlemist reguleeriva direktiivi kohta külasta palun veebilehte:

Tagastamine ja ringlussevõtt

Akud ja patareid

Akud ja patareid ei kuulu olmejäätmete hulka. Siit leiad teavet selle kohta, mida teha kasutuskõlbmatute akude ja patareidega.

Kasutuselt kõrvaldatud elektri- ja elektroonikaseadmed

Loe lähemalt oma õiguste ja kohustuste kohta vanade elektri- ja elektroonikaseadmete kõrvaldamisel.

Broneeri proovisõit

Broneeri proovisõit

Edasimüüjad

Edasimüüjad

Võta ühendust

Võta ühendust